torsdag 17 april 2008

Ärendet prövas av Trafikskadenämnden och under tiden betalas inget ut från Folksam

Hej!

Dina mail, såväl till mig som andra i ledningen, har vidarebefordrats till ansvarig chef för vår personskadeverksamhet, den Centrala Personskadechefen Yvonne Sjögren.

Yvonne, som är mycket väl insatt i personskadehanteringen men även i ditt ärende, har ett delegerat ansvar och ledningens fulla förtroende för hela personskadeverksamheten. Detta gäller frågor såväl kring ersättningsproblematik och handläggningsrutiner. Det inkluderar även omprövning av beslut, överprövning samt prövning i Trafikskadenämnden. Något förfarande som innebär att enskilda ärenden omprövas av ledande personer använder vi oss inte av och anser heller inte vara lämpligt.

Yvonne Sjögren kommer att återkoppla till dig vad gäller ditt mail i övrigt.

Med vänlig hälsning,


AnnKristine Wuopio-Mogestedt

Folksam
Central Skadechef
106 60 Stockholm
Tel: 08- 772 6642
Mobil: 0708- 31 56 42
annkristine.wuopio-mogestedt@folksam.se


Vad anser Finansinspektionen om ovanstående maktspråk hos Folksams översta ledning?

2007-11-08 Finansinspektionens rapport

Försäkringsbolagen handlägger vissa trafikskador för långsamt (2007:18)
Försäkringsbolagen har sedan Finansinspektionens granskning 2005 vidtagit vissa åtgärder för att förkorta handläggningstiderna för trafikskador. Ändå visar den här undersökningen att det finns mer att göra och att bolagen i vissa fall är onödigt långsamma.

FI kommer med anledning av det här resultatet att genomföra fördjupade undersökningar av enskilda bolag för att klarlägga om bolagens rutiner för skaderegleringen är i linje med god försäkringsstandard.

FI bevakar att försäkringsbolagens verksamhet bedrivs enligt god försäkringsstandard. Enligt försäkringsavtalslagen ska ett försäkringsbolag som har fått underrättelse om ett försäkringsfall utan uppskov vidta de åtgärder som behövs för att skadan ska kunna regleras. Skaderegleringen ska ske skyndsamt och ta hänsyn till den försäkrades intressen.
Denna undersökning fokuserar på bolagens ansvar även om andra aktörer också orsakar förseningar av handläggningstiderna. Det kan vara den skadade själv, Trafikskadenämnden, Försäkringskassan eller sjukvården.
Ovanstående exempel är ett av många på att Folksam medvetet bryter mot försäkringsavtalslagen och fullkomligt struntar i Finansinspektionen. Det ser tyvärr inte ut bättre än så.

Vem vill teckna försäkringar under sådana godtyckliga villkor? Byt bolag, det är ett språk som Folksam och dess välavlönade ledning förstår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar