onsdag 1 oktober 2008

Folksams allmänmoraliska rätt

Citat Läkartidningen 080930:
... Jag är distriktsläkare och blev våren 2008 kontaktad telefonledes av en journalist på SVTs »Uppdrag granskning«. Hon frågade om jag ville ställa upp på en bandad TV-intervju om en patient som jag haft kontakt med och som nu hade lämnat sitt ärende till henne.

... För några veckor sedan ringde hon igen och bad mig ompröva mitt beslut att inte delta. Jag stod fast vid att jag inte ville, och hon sa då att hon beklagade detta eftersom hon i så fall skulle vara tvungen att använda den inspelning som hon gjort i smyg av vårt första samtal. Jag blev tämligen upprörd över att hon agerat så och avslutade samtalet.

Hon har i dag meddelat mig att redaktionen beslutat att sända en del lösryckta citat från den smyginspelade bandupptagningen.
Att lagen dessvärre inte ser bättre ut än att det räcker med att en part i ett telefonsamtal känner till att det inspelas för att det skall vara helt okey, vet de flesta vid det här laget.

Från andra håll framgår att läkare till skada för patienten och anhöriga har brutit tystnadsplikten, kanske lurade till det. Oavsett vad går det väl att undra över vad samhällets politiker ställer upp mot den nyliberala övervakningsmentaliteten "sköt dig själv - skit i andra" som börjar frodas alltmer?

Att under mycket lång tid - arton månader övervaka (och om möjligt avlyssna) trafikskadade anser tydligen det folkrörelseägda f-bolaget Folksam -även rättsväsendet- vara allmänmoraliskt rätt.
... Smygfilmad. Folksams agenter skickades ut för att kartlägga Iréns liv och rörelser. Under 18 månader vid minst 26 tillfällen och ibland flera timmar i sträck antecknades och filmades Iréns varje rörelse. Sedan rapporterade agenten direkt till Folksam.
När så läkarna som faktisk möter och undersöker patienterna för att utöver ge vård även dokumentera skadorna, så händer det att Folksam m.fl f-bolag gör allt vad de kan för att förringa intygens värde. I kraft av större resurser lyckades de också alltför ofta.