torsdag 31 januari 2008

... - Rent principiellt ska en försäkringstagare få klara besked och ha ersättning senast en månad efter att han har lämnat in alla uppgifter, säger Folksams vice vd Tomas Norderheim.
Låter väldigt förtroendegivande, men hur väl rimmar det med verklighetens alla fall där Folksam vägrar betala skadeersättningar?

Vi har exemplet med mannen som snubblade hemma i trappan. Enligt dödsattesten avled han av hjärnstamsinklämning till följd av fall, alltså en hjärnblödning.

Men Folksam ifrågasätter om mannen verkligen var helt frisk när försäkringen tecknades. Den så kallade grupplivförsäkring som familjen tecknade 2001 har därför inte betalats ut.

... - Vi säger inte att han var alkoholist. Men vi måste få klarhet i alla journaler först. Jag kan inte säga om och när hon får sina pengar, säger handläggaren på Folksam.
Det låter mest som billig retorik från försäkringsbolagets sida för att förhala och slippa betala skadeersättningar i tid.

Det finns flera skadeärenden hos Folksam som på sätt har lagts "på is", efter att handläggarna har frågat efter intyg som inte finns. Därmed undrar jag om Folksams personal generellt är dåliga på att kommunicera? Dock är alla inte det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar